fredag 4 november 2011

Digitala trender för 2012

Proaktivt.se är en blogg om kommunikation och drivs av Thomas Larsson som jobbar med bland annat projektledning inom ämnet. Han har nu listat 10 digitala trender som han tycker vi som (blivande) kommunikatörer bör känna till:

  1. Begreppet traditionell reklam avskaffas! Vi pratar inte längre om webben, online, offline eller sociala medier, enligt VD på känd svensk kommunikationsskola. Kravet blir att kommunikatörer måste behärska alla områden, kanaler och medier. Detta är den största utmaningen under 2012.
  2. Gamification. Om 2000-talet handlade om sociala medier kommer 2010-talet kommas ihåg av gamification. Vi går från att skapa kontaktytor genom sociala medier till att få kunder att interagera med varumärket. Där kommer gamification in. Googla på det!
  3. Widgets. Kommer slå ordentligt under 2012. Banners räcker inte längre. Nu ska en hel upplevelse paketeras i en liten widget.
  4. Sökning blir en kamp mellan Google och Facebook. Googlar du idag får du inte upp händelser från Facebook. Frågan är om Facebook gör en ny söktjänst ihop med Bing då Microsoft är delägare. Google AdWords får i så fall en värdig konkurrent.
  5. Online blir offline. Gränsen mellan online och offline suddas ut. Tekniker som QR koder, checkins och near field communication (nfc) gör att erbjudanden, reklam eller information kan anpassas efter var du befinner dig.
  6. Social CRM blir det nya svarta. Företag behöver mer information om sina kunder än eget data. Kunderna behöver incitament för att joina er t.ex. på Facebook. Först då har kommunikatörer något riktigt substantiellt att jobba med då kunder delat med sig vad de tycker om för musik, film, mat, resmål eller annan relevant lifestyledata.
  7. Riktiga mättal för sociala medier. Det är min förhoppning att marknaden mognar och antar en standard för hur insatser ska mätas. Skillnaden mellan paid media, owned media och earned media klargörs, likaså mellan ROE, ROA och ROI. Några generella nyckeltal kanske?
  8. Betalningar i mobilen. Betalningar med hjälp av mobilen har nu accepterats av konsumenterna och konkurrensen är stenhård. Facebook gör det med Ebay, Google har sin Checkout och iZettle skickar ut en kortläsare gratis till dig. Vad blir nästa steg för att förenkla för konsumenten?
  9. Hälsoappar. Vi blir mer hälsomedvetna. Läkemedelsjättarna kan få gratis information genom att erbjuda appar som övervakar kundens hälsa på nya innovativa sätt.
  10. Data blir fritt. Det blir fritt fram att förädla data och på så sätt skapa attraktiva appar. Väntar t.ex. på första appen där man enkelt kan få tidtabellen för kollektivtrafiken baserat på var man är.

Inga kommentarer: