söndag 31 juli 2011

Att arbeta som informatör

När man berättar för släkt och vänner att det är informatör man vill bli, möts man allt som ofta av frågande miner. Jag brukar eliminera dessa miner genom att lite krasst hävda att en informatör ”arbetar med kommunikation internt och externt på ett företag eller i en organisation”. Vi vet ju alla att detta är en mycket förenklad bild av yrket, men det brukar åtminstone lugna några vilsna själar.

Jag tänkte att jag nu ska berätta lite om hur det är att arbeta som informatör, eller ja, nu sommarjobbar jag ju faktiskt som webbredaktör, men fortfarande på informationsavdelningen. Givetvis varierar informatörsyrket extremt, men jag tänkte åtminstone försöka ge en bild av hur mitt arbete fungerar.

Clara heter jag och ska börja sista året på Informatörsprogrammet efter sommaren. Jag har sedan ett par år tillbaka varit övertygad om att det är webbredaktör jag vill bli och Informatörsprogrammet passar mig utmärkt för att nå detta mål. Under sommaren spenderar jag tre veckor på informationsavdelningen på Karlskrona kommun där jag har ansvar för intern- samt externwebb (karlskrona.se).

Jobbet är himla kul och mycket varierande. Inom en kommun finns allt från äldrevård till stadsfestivaler att rapportera om till en mycket stor målgrupp, en utmaning! Min tid går för det mesta åt till att skriva nyheter, publicera på webb, och ibland även fotografera, en perfekt kombination för mig. I fredags gjorde jag bland annat ett jobb där jag gav mig ut och fotade ett evenemang, tillbaka till kontoret och skriva en nyhet, därefter ordna så att bilder och text publiceras på ett bra sätt (är ni intresserade av resultatet kan ni se det här).

 
En annan väldigt rolig del i mitt jobb är att serva övrig personal inom kommunen. Detta är något som många på informationsavdelningen på Karlskrona kommun ägnar sig åt. Tjänstemän hör av sig med funderingar eller förfrågningar i olika ämnen och då är det bara att fixa. Jag har själv varit med om allt från hjälp med hur ett brev angående E-fakturor borde utformas rent textmässigt, till problem med ”för lång länk” på en affisch. Det är roligt med olika småuppdrag och det gäller att man kan ha många bollar i luften.

Att ha läst informatörsprogrammet hjälper mig att tänka kritiskt och att alltid ha målgrupp i bakhuvudet. Alla dessa små regler och rekommendationer som man matats med i två år kommer äntligen till nytta. Troligen spökar alla teorier i bakhuvudet för jämnan, och tur är det!

Nej, jag ska inte bli för långrandig, men jag hoppas att ni fått en liten inblick i hur mitt arbete fungerar och förhoppningsvis har ni även blivit mer peppade inför er egen framtid!

Nu ska jag fortsätta njuta av helgen, i morgon blir det upp kl 06.00 igen, men vad gör väl det när man får syssla med det man älskar!

Ha det fint allesammans och jag hoppas att vi ses i september!
/Clara

1 kommentar:

K. sa...

bevis för att jobbet som informatör är varierande: min mamma är informations chef i Kristianstad, nu när det har varit World Scout Jamboree här har hon bland annat ägnat sig åt att sätta upp tält i en rondell... :)