tisdag 1 november 2011

"Livrädd i en värld av kostymer: Att sälja smart, välja rätt & göra det man är bäst på!"

Missade du kvällens gästföreläsning? Synd, den var riktigt bra och inspirerande! Sofie Gunnarsson pratade om hur hon - precis som många av oss gör nu - kände förvirring och osäkerhet under sin utbildning. Vad kan jag egentligen? Vad har jag för nytta av vad jag läser? Vem kommer vilja anställa mig? Hon menar att man måste försöka fokusera på vad man kan göra med kunskapen i framtiden och inte bara plugga för högskolepoängen, och har man ingen aning om vad man kan göra med kunskapen får man söka inspiration på annat håll. Engagera sig i utbildningsföreningen, nationer, ta ett extrajobb... Saker som ger en erfarenheter - erfarenheter som man sedan kan använda i ett framtida arbetsliv. 

Hon bad oss fundera på vart vi själva ser oss om fem år och det var intressant att höra att de flesta ändå verkar ha någon typ av plan eller dröm. Ofta tycker jag att man hör "jag har ingen aning om vad jag vill bli!", men visst sjutton har vi det. Vi har drömmar, visioner & mål som vi måste ta vara på och jobba för att uppfylla. Vi får inte deppa ihop bara för att vi inte får drömjobbet direkt efter vår examen, utan vi måste se vägen dit - alla olika jobb och anställningar - som erfarenheter som kommer göra oss ännu bättre i vårt drömjobb som vi tillslut får.

Sofie uppmanade oss också att ta vara på saker vi är riktigt bra på och försöka "nischa" oss för att lättare få jobb men framförallt för att vi själva ska känna att vi är grymma på vad vi gör och för att vi ska tycka det är kul att gå till jobbet varje dag. Min dröm om att jobba som pressansvarig/informationsansvarig inom musikbranschen kanske inte är så pjåkig ändå! ;)

Hon pratade också lite om sociala medier och hur de blivit lite av vårt CV. Ska vi tänka på vad vi skriver på Facebook och Twitter? Är det bra att bli taggad på bilder när man är som fullast på Sivans? Ska man skriva allt man gör? Hon gav åtminstone mig en liten tankeställare och kanske är det vettigt att försöka bli mer strategisk i vad man skriver i de sociala medierna. Det är ju trots allt viktigt att marknadsföra sig själv och vart gör man inte det bäst i dagens samhälle om inte just i de sociala medierna?

Vi tackar Sofie för en fantastiskt bra föreläsning & även ett stort tack till Utbildningsutskottet (Linda och Filip) som samordnade allt och gjorde det hela möjligt. Vill man få kontakt med Sofie finns hon på Twitter under alias @sofiegunnarsson.


Maria Roth
Informationsansvarig

Inga kommentarer: